Bahasa Beracun 6


Bahasa Bersalah

Setiap orang mempunyai, kalau tidak banyak, sedikit rasa bersalah terhadap orang-orang yang sangat penting dalam hidup mereka.

Di tempat kerja, kita mungkin menyimpan rasa bersalah terhadap majikan ataupun rakan sekerja apabila kita tidak dapat memberikan yang terbaik, sedangkan kita menikmati bonus dan komisen yang sama banyak dengan rakan-rakan, padahal mereka memberikan lebih banyak.

Dalam keluarga, kita mungkin menyimpan rasa bersalah terhadap ibu bapa, ataupun terhadap adik beradik lain, kerana kita tidak dapat menjalankan tanggungjawab kita sebagaimana yang sepatutnya.

Di rumah, kita mungkin menyimpan rasa bersalah terhadap isteri, ataupun terhadap anak-anak kerana kita sangat sibuk dengan kerja-kerja di luar rumah.

Bahasa beracun jenis ini adalah ayat-ayat yang sengaja diucapkan bagi menimbulkan rasa bersalah di dalam diri orang itu.

Awak lebih pentingkan kerja dari keluarga.”
“Awak memang tidak sayang anak.”
“Awak sengaja lupakan janji.”
“Awak lebih sayang duit dari anak isteri.”
“Awak tidak pedulikan rumah tangga.”
“Awak memang lebihkan emak awak daripada saya.”
“Awak tidak pernah ambil peduli hal anak-anak.”
“Awak tidak pernah ada di rumah bila anak-anak perlukan awak.”


------

NOTA: Ini adalah contoh skrip CD audio yang akan saya rakamkan. Tuan yang berminat menempah CD ini, mohon tinggalkan nama dan alamat emel tuan dalam kotak komen. 
 


1 comment: