Bahasa Beracun 1


Bahasa yang kita gunakan sehari-hari boleh berfungsi secara positif mahupun negatif.

Dari satu segi, bahasa berfungsi sebagai alat menjadikan diri kita seorang yang disukai, seorang yang popular dan seorang yang dikasihi oleh orang-orang di sekeliling kita, baik di tempat kerja mahupun di rumah.

Dengan menggunakan bahasa yang betul, orang suka mendengar kata-kata yang kita ucapkan. Mereka suka berkawan, bergaul dan bekerja dengan kita. Mereka juga akan bersikap pemurah dalam memberikan kata-kata pujian dan penghargaan kepada kita.

Orang yang popular di tempat kerja, mereka tidak mempunyai musuh dan pesaing. Disebabkan mereka popular, mereka mudah mendapatkan bantuan dan kerjasama daripada rakan-rakan sekerja, oleh itu prestasi mereka lebih tinggi, dengan demikian mereka lebih mudah maju dalam kerjayanya.

Dari sudut yang lain, bahasa yang kita gunakan boleh menyebabkan kita gagal naik pangkat, gagal bisnes, diri kita dibenci orang, disisihkan, malah dipulaukan.

Dalam setiap bahasa, ada jenis-jenis perkataan dan ungkapan yang disebut sebagai  'bahasa beracun'. Contoh bahasa beracun yang sering kita dengar ditempat kerja adalah frasa 'tidak bertanggungjawab'.  Bayangkan apa kesannya apabila seorang ketua berkata kepada orang bawahannya, “Awak tidak bertanggungjawab.”
Bahasa beracun lebih-lebih lagi berbahaya apabila digunakan dalam percakapan suami isteri.

Contoh-contoh bahasa beracun adalah:

tidak bertanggungjawab
lupa tanggungjawab
tak boleh diharapkan 
tak guna
buat sakit hati sahaja
tidak bertimbang rasa
tidak bersyukur
lupa budi orang
tak pernah ingat
pentingkan diri sendiri
cakap pun tak guna

buat pekak sahaja
iyalah, awak sahaja yang betul
tak fikir orang lain
fikir diri awak sahaja
tidak sedar diri
itu pun tak tahukah
jangan jadi bodoh
lantaklah
mengarutlah
awak punya pasallah
langsung tak guna
satu sen tak guna
sia-sia sahaja


Dalam komunikasi rumahtangga, lazimnya perempuan lebih banyak mengucapkan kata-kata yang beracun. Ia berlaku pabila perempuan sedang berasa sangat tidak puas hati terhadap sikap dan tingkah laku suaminya.

“Awak tidak bertanggungjawab.”
“Awak tidak bertimbang rasa.”
“Awak tidak bersyukur.”
“Saya tahu, awak sudah bosan dengan saya.”
“Lelaki tidak sedar diri!”
“Kalau awak hendak kahwin lagi, ceraikan saya!”
“Kalau awak berani, cubalah!”
“Awak sudah lupa budi saya.”
“Awak tidak boleh diharap.”
“Awak awak dah tak macam dulu.”
“Awak ada perempuan lain.”
“Awak sudah bosan pada saya.”
“Awak pergilah cari lain.”
“Mentang-mentang saya dah tua.”
“Kalau berani, ceraikan saya!”
dan banyak lagi.

Bahasa alat alat yang paling efektif bagi membina dan mengukuhkan tali perkahwinan, serta bagi menguatkan lagi ikatan kasih sayang antara suami isteri.

Tetapi, dalam keadaan kecewa dan marah, apabila bercakap, mereka mungkin menggunakan bahasa yang merobohkan hubungan baik suami isteri, dan yang mencipta kebencian terhadap satu sama lain.

Penggunaan perkataan-perkataan yang beracun oleh isteri sangat menyakiti hati suami. Suami yang hatinya disakiti biasanya akan membalas dengan bahasa yang beracun juga:

“Tutup mulut awak!”
“Diam! Saya kata, diam!”
“Awak ini, tidak penat-penat berleter.”
“Pekak telinga saya.”
“Membebel tidak habis-habis!”
“Jangan buat bisinglah!”
“Tidak tahu diamkah?”
“Sudahlah!”
“Awak tidak tahu malukah pada jiran?”


------

NOTA: Ini adalah contoh skrip CD audio yang akan saya rakamkan. Tuan yang berminat menempah CD ini, mohon tinggalkan nama dan alamat emel tuan dalam kotak komen.

1 comment:

  1. isa.mdnor@yahoo.com

    Saya berminat untuk memiliki CD audio yg akan dikeluarkan

    ISA BIN MD NOR

    ReplyDelete